Veelgestelde vragen

Hoe kan ik opdracht geven tot verkoop van mijn woning?

Je kunt direct beginnen met de verkoop door je woning aan te melden op de website van Hoomly. Vul de gegevens in op het aanmeldformulier waarna wij contact met je opnemen.

Waarom moet ik mijn woning laten inmeten?

Bij het te koop aanbieden van je huis ben je verplicht ervoor te zorgen dat de opgegeven oppervlakte correct  is. Met name de woonoppervlakte is van belang, omdat deze direct invloed heeft op de waarde van je huis. De oppervlaktes worden vastgesteld volgens de NEN 2580 normering. Om er zeker van te zijn dat de oppervlaktes juist zijn, komen wij je woning opmeten. De afspraak wordt binnen één werkdag na je aanvraag ingepland en neemt ongeveer een uur in beslag. Nadat de inmeting heeft plaatsgevonden, worden de plattegronden binnen 2 werkdagen geleverd.

Ik heb nog geen energielabel. Wat nu?

Een energielabel is voor de alle woningen, uitzonderingen daargelaten, per 1 januari 2022 verplicht. Het energielabel dient in ieder geval vóór de notariele eigendomsoverdracht te worden overhandigd. Heb je nog geen energielabel dan kun je dat eenvoudig laten maken op https://woninglabel.nl/

Kan ik mijn opdracht nog annuleren?

Je kan tot 14 dagen nadat je opdracht hebt gegeven voor het verkopen van je woning, kosteloos annuleren. De gemaakte kosten zoals fotograaf, het inmeetrapport en funda brengen wij echter wel in rekening. Na annulering krijg je het opnamerapport en foto's thuisgestuurd, maar zit verder nergens meer aan vast.

Hoe krijg ik reacties en aanvragen voor bezichtigingen?

Bij elke reactie die wij per telefoon of e-mail van potentiële kopers ontvangen, brengen wij je op de hoogte. Je neemt zelf contact op met geïnteresseerden en plant zelf een afspraak in voor een bezichtiging op het tijdstip dat voor jou het best uitkomt. Wij bieden altijd ondersteuning waar nodig.

Moet ik de onderhandelingen zelf doen?

Uiteraard mag je de onderhandelingen en prijsbesprekingen zelf doen maar zo je dat wenst voeren wij de onderhandelingen voor je uit.

Ben ik verplicht om biedingen via Hoomly te laten lopen?

Je bent niet verplicht om biedingen via Hoomly te laten verlopen maar het is wel handig als wij dat voor je doen. Wij bespreken met jou uiteraard alle biedingen die per e-mail, via de website, telefonisch of mondeling bij ons binnenkomen en leggen dit vast in je eigen online dossier: move.nl.

Wat is "Move.nl"

In move.nl worden alle gegevens en documenten in een goed beveiligde omgeving bewaard. Alleen jij als verkoper heeft inzage in alle documenten. Een aantal documenten worden ook vrijgegeven voor bijvoorbeeld de kopers, notaris of taxateur. Zo kun je precies volgen in welk stadium het verkoopproces zich bevind.

Hoe lang staat mijn advertentie op Funda?

Standaard is het contract met Funda voor 3 maanden. Is de woning niet binnen 3 maanden verkocht? Dan kun je overwegen de advertentie met drie maanden door te laten lopen. (€ 195,- verlengingskosten)
Wij adviseren je echter om de advertentie nooit langer dan een half jaar door te laten lopen. Een woning moet immers binnen een redelijke termijn ( 4 tot 5 maanden) zijn verkocht. Is de woning binnen die termijn nog niet verkocht dan is het aan te bevelen om tijdelijk te stoppen met de verkoop.

Kan ik mijn advertentie op Funda nog verlengen?

Je contract met Funda is voor 3 maanden. Is je woning nog niet binnen die drie maanden verkocht? Geen probleem, je kunt de advertentie wederom voor 3 maanden verlengen voor een bedrag van €195,- inclusief btw. Neem hiervoor contact met ons op.